عقل ودل :استاد صمدی آملی
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
چهارشنبه
۱۳۹۴
فروردين
۱۲
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز265
mod_vvisit_counterدیروز1115
mod_vvisit_counterاین هفته3846
mod_vvisit_counterهفته گذشته7944
mod_vvisit_counterاین ماه265
mod_vvisit_counterماه گذشته27796
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1144207

در 20 دقیقه گذشته : 11
آی پی شما : 54.167.177.140
,
امروز : 12 فروردين 1394

 
 
تصویر
مراسم ایام فاطمیه {ع}حضرت استاد صمدی آملی
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۶
        1-مراسم ایام فاطمیه از تاریخ 24 اسفند تا 6فرودین  بمدت دواز شب باحضور مربی نفوس حضرت استاد صمدی آملی. همراه بامذاحی مداحان آهنگران- منصوری-خلج...و....در شهر اصفهان محل خادم الزهرا . 2-چهار شنبه صبح93/12/13ساری حسینیه امام خامنه ای {راهبند}ساعت 10تا 12 قبل از ظهر .وبعد اظهر همان روز آمل رضوان 49مسجد امام حسین {ع}ساعت 14/30 3-مراسم ایام فاطمیه بمدت دهشب... ادامه مطلب...
تصویر
متن دروس معرفت نفس علامه عارف حسن حسن زاده آملی
يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۳
دروس معرفت نفس علامه عارف حسن حسن زاده آملی برای مشاهده متن اثر بر روی لینک زیر کلیک نمائید مشاهده متن اثر
تصویر
متن کلاس شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی از این پس در مشکات ولایت
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۲
بسم الله الرحمن الرحیم به اطلاع عزیزان میرساند: ((به درخواست مکرر کابران نسبت به درج متن شرح کتاب معرفت نفس علامه ذالفنون توسط استاد فاضل کامل مکمل صمدی آملی در نظر داریم روزانه یک پست از شرح مبحث ذکر شده بپردازیم  در سایت مشکات ولایت)) . توسط دوست عزیز وارجمند آقای جواد رضائیان الحق وانصاف  که مدتها به تلاش وهمت بالای  برای ترویج فهم خطاب... ادامه مطلب...
تصویر
دعوت به همکاری در سایت مشکات ولایت
يكشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۵
بسم الله الرحمن الرحیم کانون فرهنگی مذهبی مشکات ولایت در راستای بالا بردن سطح کیفی محتوای ارائه شده در سایت از کاربران  محترم دعوت به همکاری مینماید. این همکاری میتوانددر راستای نشر آثار حضرت علامه حسن حسن زاده آملی ودیگر بزرگان واساتید باشد. خواهشمند است دوستانی که میتوانند در زمینه های فلسفی عرفانی اخلاقی  یا ارسال مطلب و یا تالیف... ادامه مطلب...
تصویر
هزار یک سوال. ازهزار یک کلمه .1001kaleme.ir
يكشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۱
هزارو یک  سوال؛ از هزارو یک کلمه  ؟ سوال مفتاح خزائن الهیست. هزار ویک سوال. از شما میپرسیم.شما جواب سوال را  طریق ثبت نظرات پاسخ دهید. لازم بذکر است سوالات مطرح شده از دروس معرفت نفس است. سوال نهم: وجود متقدم بر هر شی است نه مقدم. و نیت هم متقدم برعمل است نه مقدم . این عبارت یه چه معناست؟ پاسخ هایی  دریافتی 1-سلام نيت مقدم برعمل است نيت كه ميكني... ادامه مطلب...
 
عقل ودل :استاد صمدی آملی PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط استاد صمدی آملی   
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۴۶

عقل و دل

عزیزی می فرمود: در شب بیست و نهم ماه مبارک رجب سالی به لیلة الجوائزم رسیدم به من فرمودند: از گردن به بالا را رها کن تا دل آزاد گردد آنگاه خواهی دید که همه یکپارچه خداست که دارد خدایی می کند.
آری قوه ی عاقله انسانی که آلت تعقّل وی در مغز سر جای دارد تا هنگامی که حاکم و مسلّط بر قوای دیگر ظاهری و باطنی بدن باشد، انسان را از انحطاط و سقوط به مراتب مادون دنیوی باز داشته و او را آماده سفر به عوالم ملکوت انسانی می کند. عقل قوه اي است که تمامی قوای مادون خود را به  تعدیل و رعایت مساوات در امور بر می انگیزد یعنی نه تنها راه افراط را در حدودِ مقرّرِ اعضاء و جوارح و قوای ظاهری و باطنی انسانی بسته و به قوای گوناگون اجازه تجاوز از حدودشان را نمی دهد بلکه با تفریط هم به مخالفت بر خواسته و مانع تنبلی و کم کاری قوا نسبت به افعال و وظایفی که برایشان مقرّر شده است می شود. زیرا همچنان که از جانب شرع مقدس آزادی مطلق و بی بند و باری و هرزگی و به کارگیری بی حدّ و حصر قوای طبیعی غریزی که در انسان به ودیعه نهاده شده نیز ممنوع شده است و عقل در این میان حاکم بر تعدیل و مساوات در فعل قوای گوناگون است که قویترین سرباز و نیرو در جهت مبارزه با هواهای نفسانی در میدان جهاد اکبر و جهاد اوسط و جهاد اصغر نیروی عقل آدمی است.
اما وقتی آدمی توانست در همه ی شئون وجودی خود عقل را حاکم سازد و در تمام احوال خود عقلانی عمل کرده و سر سوزنی از حکم عقل تخطّی نکند و در این مرتبه به ملکه برسد سزاوار است که از این مقام نیز پا فراتر برده و از بند عقل رهایی جسته و قلب را که وجودی فئق عقل است بر تمامی شئون وجودی خود حاکم سازد و بدان به مشاهده ی حقیق موجودات بپردازد. این همان است که گفتیم علم باید با سوز دل همراه باشد که اگر چنین باشد نشان آن است که آدمی از مرتبه ی عقل و حدودی که در آن است بالاتر رفته و به مرتبه ی قلب راه یافته است و دل اگر دل است به راستی مال دلدار است چرا که دل بسیار رقیق است و در آن جای دو دلبر نیست بر خلاف عقل که در آن صدها استاد می گنجد و می تواند بواسطه ی همه ی آن ها کثرت را به مقصد وحدت طی نماید.
دل در اوائل راه خواهان دلدار است که دلدار در خانه ی دل سکنی می گزیند و دل را با اسمای جمالی چون رئوف و عطوف و رحمن و رحیم نوازش می دهد و بدو خطاب می کند (یَا أَیَّتُهَا النَّفسُ المُطمَئِنَّةُ*ارجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَيةً مَرضِیَّةً*فَادخُلِی فِی عِبَادِی*وَادخُلِی جَنَّتِی).

سحرگاهی که می آید نسیم کوی دلدارت       ترا باید که بر کویش بود هر دم نشیمنها

دل تا هنگامی که در مقام دلدار است دلدار را تا مرتبه ی خویش تنزل داده است. عمده آن است که پس از قرار گرفتن دلدار در خانه ی دل، دل خود را بدو سپارد تا او را با خودش با بالا ببرد. اینجاست که دلدار از دلداری دست شسته و دلبر می شود و با اسمائ جلالی ظهور می کند که به صاحب دل خطاب می کند مبادا بپنداری که چون تنزل کرده ام و در دلت جای گرفتم تو من شده ای و من تو. بلکه تو همان عبد ذلیل و خوار و مسکین منی و منم خدای قهّار و جبّار و عزیز تو. لذا فریاد عبد به آسمان بلند می شود که: «الهی انت الغنی و انا الفقیر، انت العزیز و انا الذلیل،انت القوی و اناالضعیف،انت الباقی و انا الفانی، انت دائم و وانا الزائل، انت الکبیر و و انا الصغیر، انت السلطان و انا الممتحن،انت المولی و انا العبد...».
لذا هرگز رابطه میان عبد و مولی رابطه ی دل و دلدار نیست بلکه رابطه دل و دلبر است وقتی که دلبر دل را غارتگری کرد و او را با خود برد دیگر صاحب دل عنان خود را به دست دلبرش سپرده و تسلیم محض امر و نهی مولای خود می شود که فرمود:

مَن نَه مَردِ اینوَر ونَه مَرد اونوَر هَسِّمه           من گرفتار دل و شِه جان دلبر هَسِّمه

حال که این که این نکته را دانستی این لطیفه را نیز مغتنم شمار که حقیقت علم را با فکر کاری نیست بلکه وجه او دائماَ به جانب دل است،فافهم!

غرض اینکه عقل نیز باید در خدمت قلب قرار گیرد تا بتواند به مشاهده ی حقیقت موجودات نائل شود و اینکه بزرگان ما فرموده اند آدمی باید با دو بال ذکر و فکر به طیران در عوالم ملکوت بپردازذ اشاره به همین حقیقت دارد.

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۲
 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور